Finland. Als je van kou houdt.

De laatste tripjes & de laatste weken in Finland

Hoi allemaal,

Eigenlijk moet ik studeren voor mijn laatste tentamen, maar een verhaaltje schrijven is op dit moment toch aanlokkelijker. Ik heb namelijk nog heel wat te vertellen: tripje met Lieuwe en Tryntsje, tripje naar Noorwegen, de laatste weken hier, mensen die al terug naar huis gaan, het prachtige weer hier, kortom, ik ga jullie even bijkletsen.

Halverwege april kwamen Lieuwe en Tryntsje op bezoek. De eerste twee dagen hebben we hier gespendeerd en moest ik aanhoren hoe verschrikkelijk ze dit oord en de mensen wel niet vonden. Tja, de mensen hier zijn niet ontzettend florisant en zo halverwege april was het weer hier tussen sneeuw en zon in, dus niet ideaal. Gelukkig was dit maar voor twee dagen en hebben we ons hier nog goed vermaakt. Daarna was het tijd voor Helsinki, ook twee dagen. Een kleine, maar leuke havenstad waar we getrakteerd werden op een flinke dosis zon. We hebben de hotspots gezien, wat gewinkeld, in het park en in de haven van de zon genoten, naar het eilandje Suomelina geweest met de ferry en zijn we een avond uiteten geweest met Basti&Basti, Karin en haar zus en wij drieën. De Duitse Karin en Basti ken ik uit Jyväskylä en we wisten van elkaar dat we tegelijkertijd in Helsinki waren en dus gingen we een avondje samen spenderen. De jongens hadden een Russich restaurant voor zeven personen geboekt. Het zag er mooi, luxe en Russisch uit. Zo kreeg je de rekening gepresenteerd in een Matroeskja. Maar goed, het was een ontzettend leuke avond, lekker eten en leuke grappen (aan onze kant van de tafel ;)) Op een gegeven moment gingen we uiteraard Russische vodka drinken. Hartstikke lekker dus daarom ook nog een tweede. Na een paar uur was iedereen wel klaar met het lekkere eten en drinken en toen moesten we dus de rekening vragen. Nee, het was geen studentikoos geprijsd maal, dat wisten we al dus goedkoop (a la daghap) zou het niet worden. Maar toen we de rekening zagen was er toch wel even een korte ademstop: de Russische biertjes die Basti en ik hadden waren elk 7,50 en de shotjes vodka waren 6,40 elk. Maar gelukkig kon iedereen erom lachen want ach, het was tot zover al een hele gezellige avond & we hadden weer nieuw voer voor wat grappen (die ons de rest van de vakantie vergezelden :)).
De zondagavond (do en vr Jyvaskyla, za en zo Helsinki) gingen we met de cruiseboot in 3,5 uur naar Tallinn. Ik had deze boot al eerder als residentie gehad tijdens de Sea Battle (drie dagen feest op deze boot met duizenden studenten uit Finland en omliggende landen, een hele er-vaar-ing), en nu dus weer. We hadden een mooi plekje gevonden in één van de loungegedeeltes van de boot. Leuk was dat er ook een band speelde en er salsadansen was. Dit allemaal vanwege de Salsaweken oid van de ferrymaatschappijen.
Om een uurtje of tien kwamen we aan in Tallinn, waar we snel op zoek gingen naar ons hostel. Ik was al eerder even in Tallinn geweest dus ik wist al een beetje de weg, dat scheelde. Al redelijk snel waren we in het hostel, dachten we. We waren eerst met koffer en al de trappen opgeklommen naar het hostel dat een ander hostel bleek te zijn. Even later hadden we toch het goede hostel te pakken. We installeerden ons en gingen slapen want het reizen is toch wel vermoeiend.
De volgende dag gingen we op pad, hebben we mooie dingen bekeken, op terras gezeten, wat winkels bekeken, heeft Lieuwe eindelijk een acceptabele zonnebril gekocht, gegeten en hebben we vooral van onze vrije tijd genoten. Dit hebben we de tweede dag ook zo'n beetje gedaan. Nog een leuk verhaaltje: op een gegeven moment liepen we langs de etalage van een eetdingetje of winkeltje, en daar zat een jongen op een stoeltje in de etalage. Het stoeltje was onderdeel van de etalage, het jongetje vond dat wel een geschikte plek om even wat momenten door te brengen. Wij vonden dat heel grappig omdat het een mooi schouwspel was.
De laatste volle dag van de vakantie begon heel vroeg want we gingen een dag naar Riga (was er ook al geweest maar het is geen straf daar een tweede keer naar toe te gaan). 's Ochtends vroeg om zes uur ofzo gingen we naar het busstation, om zeven uur met de bus weg te rijden. Half twaalf waren we in Riga centrum. Lieuwe wilde vooral cultureel doen, Tryntsje wilde graag winkelen. Eerst gingen we met z'n drieën het winkeldeel ontdekken, toen Lieuwe toch maar afhaakte nadat hij inzag dat wij niet met hem mee te slepen waren. Beide hebben we wel wat leuks gevonden. Vooral de capuchontruien van Cubus waren een hit (twee andere Nlmeisjes van hier die ook in Riga waren, hebben zelfs precies dezelfde truien als ik gekocht, ik zie het maar als een compliment :)) Na het winkelen gingen we nog even wat rondwandelen, een hapje eten en toen was het rond een uurtje of zes weer tijd om terug te gaan naar de busstop. Ergens laat in de avond kwamen we weer aan in Tallinn, waar we gauw naar het hostel gingen om te slapen.
Het hostel was overigens erg slecht vanwege de slechte bedden en het lawaai en niet heel schoon. Gelukkig was de graphische vormgeving helemaal goed. Jammer dat je daar zo weinig aan hebt. Maar goed, des te meer waardeer je je eigen bed ook weer na de tijd.
Donderdag op tijd gingen Lieuwe en Tryntsje richting vliegveld en ik richting boot om terug te gaan naar Finland. Je raadt het nooit: Lieuwe en Tryntsje waren gewoon eerder thuis dan ik!! De boot ging wel voorspoedig, maar die treinen in Finlan...verschrikkelijk! Ik kwam aan op station Helsinki, wilde een kaartje kopen maar de eerstvolgende trein zat vol (je koopt nl. kaartje voor een stoel). Dus maar een kaartje voor de volgende trein, uur extra langer wachten. Die trein had nogal moeite met vanalles waardoor ik mijn aansluiting in Tampere miste. In Tampere in een bomvolle trein waar ik geen eigen stoel meer had dus. Gelukkig kon ik nog een plekje vinden (na een paar keer verhuizen omdat de stoel waarop ik zat eigenlijk van een ander was, en dan wil diegene daar toch wel zitten omdat die anders ook weer moet verhuizen). Kortom, 's avonds om een uurtje of negen was ik thuis. Dus, bijna twaalf uur om van Tallinn naar Jyvaskyla te komen, heel raar. En ben er wel over uit dat het Finse treinsysteem heel debiel is, vind het tien keer niks dus please, wees gewoon blij met de NS, dat is zo gek nog niet.

Eenmaal thuis stond er heel wat studiewerk op me te wachten. Gelukkig stond er als beloning mijn tripje naar Noorwegen (Oslo en Bergen) op me te wachten.
Dat tripje begon op 29 april. Ik vloog met Nadja, Mariona en Danny naar Oslo ('s ochtends zes uur met de bus!). Om tien uur vlogen we en vanwege het uur tijdsverschil kwamen we half elf aan. Meteen op het vliegveld kwamen we er al achter hoe duur Noorwegen is (tien keer duurder dan Finland, dus 100 keer duurder dan NL, ongeveer). De busreis van een uur, van het vliegveld naar de stad, was voor een enkele reis al iets van 16 euro. Dat is best veel. Eenmaal in de stad, vonden we Anett en toen gingen we wat rondwandelen in de stad. Ondanks de negatieve verhalen, is Oslo best leuk. Dat heeft denk ik ook te maken met het mooie weer, want dan zijn de mensen buiten, lijkt alles mooier, is er activiteit. En vooral in een havenstad doet de zon veel goeds. Wij liepen wat rond en gingen uiteindeijk in de haven even relaxen. Na een tijdje verlieten Mariona en Anett ons weer om naar een vriend van Anett ergens in Alesund ofzo te gaan. Maandag in Bergen zouden we ze weer zien.
Danny, Nadja en ik hebben ons de rest van de dag goed vermaakt. We hebben het sculpturepark bezocht en een heel mooi boottripje langs de Noorweegse kust gemaakt. Op een gegeven moment was het tijd om onze couchsurfer op te zoeken (lokaal iemand die je een slaapplek aanbiedt, kun je allemaal regelen via de couchsurfwebsite). Die woonde zo'n 20min wandelen van het centrum. Toen we aankwamen bleek onze surfer al halfdronken te zijn. Zijn neef was er ook. We hebben samen gebbqd in een park vlakbij zijn huis en toen het te koud werd gingen we terug naar zijn huis. Daar gingen de jongens wat muziek maken en op een gegeven was iedereen moe en gingen we slapen.
De volgende dag vertrokken Danny en ik vroeg naar Bergen. Onze trein zou rond tienen vertrekken en de reis zou zo'n 7,5 uur duren. Gelukkig was het een prachtige reis in de breedte door Noorwegen. Op een gegeven moment passeerden we zelfs een plaatsje waar nog volop geskied werd!
Om een uurtje of zes kwamen we aan in het zonnige Bergen. Op het station zou onze couchsurfer zijn, maar die was er niet. En met onze Finse nummers konden we hem niet bereiken. Wij wat rondwandelen, terug naar het station, in een luxe hotel vragen of we internet konden gebruiken (die vrouw was zo ontzettend aardig!), terug naar station, maar vast slaapplek zoeken, naar biljartcafe waar internet was, smsje sturen via internet, berichten via fb, email sturen. Wachten. En toen opeens...daar was 'ie! Yun, Wiliam uit San Fransisco en een jongen uit Tallinn kwamen ons ophalen. Yun was onze couchsurfer die zijn telefoon verloren was en ook nog eens vergeten was dat hij ons moest ophalen. Vervelend maar kan gebeuren. Wij waren allang blij dat we slaapplek hadden.
Met zijn vijven gingen we naar Yun's huis, zo'n half uur uit het centrum. Daar konden we meeeten met hem en zijn huisgenoten (zijn vriendin, jongen uit Denemarken en zijn vriendin). Ik was moe dus niet zo spraakzaam. Gelukkig de twee Amerikaanse jongens wel en wat weten die toch altijd weer rare dingen zoals dat er een kip bestaat die helemaal zwart is, ook het vlees. Typisch, zal ik maar zeggen.
De volgende dag gingen Danny en ik Bergen ontdekken, wat rondwandelen, de haven zien, het kasteel, wat luieren. Het is de op een na grootste stad van Noorwegen, een studentenstad. Ben eigenlijk even vergeten wat we deze dag nog meer deden. 's Avonds zijn we nog naar een festival geweest (Bergen Fest), leuk! Toen niet al te laat naar bed.
De tweede dag deden we de boottrip langs de fjoren: WAUW! Het eerste deel van de trip leek op die van de Osloboottrip, maar daarna kwamen de fjorden en dat is zo mooi! Spieggelglad water, de begroeide fjorden, op een bootje. Ja blij dat we dat gedaan hebben :)) Om een uurtje of half drie waren we weer in de haven waren we Yun, Anett en Mariona zouden zien. We besloten met de floibanen de floiberg op te gaan. Daar had je een heel mooi uitzicht over de stad. We hebben daar wat in de bossen gewandeld en toen het kouder werd gingen we naar Yuns huis waar Danny en Mariona het eten klaar maakten.
Niet veel later ging Anett op weg naar de tram om naar Helsinki te gaan om haar broer op te halen, die haar kwam bezoeken. Mariona ging later naar haar eigen couchsurfer. Niet veel later gingen wij ook naar bed.
De volgende dag hebben we uitgeslapen, boodschappen gedaan, ontbeten met Yun en toen hebben we ons verder vermaakt in het park, waar Yun later ook nog kwam.
Yun was trouwens de helft van de tijd onder invloed van lsd en bood het iedereen die maar in zijn buurt was aan. Danny wilde het wel proberen en dus heb ik de hele treinreis terug van Bergen naar Oslo naast een stille Danny gezeten. Ook wel eens fijn, want normaal praat hij heel veel. Gelukkig kreeg hij geen paniekaanval oid, want dan was ik wel pissig geweest.
's Avonds in Oslo verenigden we ons weer met Mariona en toen konden we samen 24 uur gaan genieten van het wachten, wachten, wachten (dit was di.avond). Woens ergens begin van de avond waren we weer thuis. Al met al een avontuurlijke, boeiende trip :)

Dat is nu zo'n week geleden. Inmiddels zijn er hier weer de nodig feestjes gevierd, maar ook studiedingen zijn weer gedaan. Ik heb nu alleen nog dat tentamen van morgen en ik ga eventueel nog een essay schrijven. Dat hangt een beetje van het weer af :)

Het is wel gek trouwens dat iedereen al op vertrekken staat. Er zijn al wat mensen richting huis gegaan, de komende week gaan er nog meer weg en dan is het bijna eine verhaal! Het is nu dus extra genieten van alle dingen hier, wat ik ook volop doe. Gelukkig schijnt hier nu ook voornamelijk de zon en is iedereen volop aan het bbq'en en aan het luieren (of studeren) in de zon, heerlijk!

Binnenkort schrijf ik vast nog wel een laatste verhaaltje & daarna is het tijd om iedereen weer in levenden lijve te zien!

-Moi moi

Dana

Het Erasmusleventje is zo gek nog niet he;)

lieuwe

Mooi verhaal, miekstra. Weer heel wat gereisd;) Wel jammer dat ik niet iets positiever in beeld ben gekomen, haha.

ingrid van halteren

lieve gepke,

Wat weer een boeiend verhaal en wat onderneem je veel,
geweldig. Je hebt groot gelijk dat je zoveel reist, alles er uit halen wat erin zit. Leuk dat broer en zus geweest zijn, dat was zeken wel even een weerzien. Hier is alles prima, Maarten in (nu) Cambodja en anton op curacao, willem in groningen. We heben woensdag een uur met maarten gesproken, was zeer enthousiast, klonk goed.Gepke , nog bedankt voor je mooie kaart, lief van je. Nog een paar weken Gepke, en dan weer naar groningen, wel even wennen, lijkt me. Wij wensen je nog een fijne tijd daarginds en zien je wellicht in groningen veel liefs van Ingrid (en henk)

Andrea

Geniet er nog even van daar!