Finland. Als je van kou houdt.

Het uitwisselingsstudentenleven in Finland

Moi, hei, terve (Fins voor hoi)

Laughing

Eindelijk weer even een verhaaltje vanuit het prachtige, met een enorm pak sneeuw bedekte Finland! Wat ben ik blij dat ik hier beland ben! Het is hier lekker atropisch weer met af en toe temperaturen van -27 graden, wat wel echt koud is. Gelukkig is het hier meestal tussen de +1 en -17 graden, dat is met een goede jas prima te doen. Vooral sneeuwval en wind maken het koud.

De laatste keer dat ik hier wat schreef, ging het nog over de introductieweek. Inmiddels zijn we alweer twee weken verder en het voelt alsof ik er hier al maanden op heb zetten. De colleges zijn inmiddels begonnen, de feestjes komen van de grond, de sauna is onderdeel van het dagelijks leven, ik heb mijn Friendship Family ontmoet, het winkelcentrum is ontdekt, leuke contacten zijn gelegd, de stad is bekend terrein geworden en de reisjes zijn geboekt.

Reisjes

Ik ga 15 tot en met 20 februari naar Lapland met veel leuke mensen en van 7 tot en met 13 maart ga ik naar Russia! (Moskou en St. Petersburg). Hier heb ik zoveel zin in! Lieuwe en Tryntsje zijn van plan in de derde week van maart langs te komen. Met hen ga ik misschien nog een paar dagen naar Talinn :D Kost wat, maar daar heb ik mijn geld absoluut voor over!

Studie

Gister en vandaag heb ik trouwens mijn eerste colleges gehad. Het systeem is iets anders dan in Nederland. Hier heb je een maand lang een vak en daarna meteen tentamen. Sommige mensen zijn daarom ook na maart al vrij! De vakken die ik heb gehad zijn Survival Finnish en Methodological issues in Internet Research. Dat eerste vak is meer omdat het handig is (we leren tellen en voorstellen etc in het Fins). Het is een bijzonder taaltje want betekenissen zijn met geen mogelijkheid af te leiden (wat je wel met Latijn, Frans, Duits, Nederlands etc. hebt). Heb er ook bewust voor gekozen geen Fins 1 te doen: teveel moeite en ben toch niet van plan mijn Fins te onderhouden:P

Het andere vak is heel interessant. Zo ging het eerste college over ethische kwesties in internet research en dan in het bijzonder mbt Facebook. Door erover te discussiëren komen interessante visies naar voren. Dit vak is dus wel een goede keus geweest.
De andere vijf vakken zijn nog niet begonnen. Ik ben benieuwd of die vakken ook een beetje aan mijn verwachting voldoen.

Het dagelijks leven

Het leven als uitwisselingsstudent bevalt me overigens goed. Het is leuk om met zoveel verschillende culturen om te gaan. De Finse gewoontes bevallen me ook en dan doel ik met name op de sauna. We hebben er hier een in het gebouw en het is daar heerlijk heet. Maar vooral de ijskoude douche erna zorgt voor het ontspannende element . Daarna weer snel de sauna in en verder stomen en dan weer douchen etc.

Vandaag heb ik trouwens mijn Friendship Family ontmoet. Dat is een project waarbij je als uitwisselingsstudent in contact wordt gebracht met een Fins gezin. Mijn gezin woont ergens 35km hier vandaan in the countryside. Vandaag heb ik de moeder en dochter (Kirsi & Sanni) ontmoet. We zouden vanmiddag na mijn college afspreken in the Compass, in het stadcentrum. Ik had al een paar keer om me heen gekeken naar waar deze koffietent dan wel niet zat. Kon het niet ontdekken. Vandaag, toen we elkaar ontmoetten, kwam ik erachter dat met het Compass het pleintje precies midden in de winkelstraat wordt bedoeld. Achteraf harstikke logisch omdat dit pleintje betegeld is als kompas.
We gingen in de Sokos (V&D van Finland) even koffiedrinken. We hebben wat gekletst over hobby's, Finse dingen en andere koetjes en kalfjes. De dochter bood mij aan mij te leren skiën. Nou dat aanbod heb ik uiteraard aangenomen. Waarschijnlijk gaan we komende zaterdag hier om de hoek even skiën (daar is een skioord, Laajavouri, met een lage en hoge berg of slope of hoe je het ook noemt). Ik moet nog wel even een skibroek aanschaffen, maar andere benodigdheden kan ik van mensen lenen of huren bij de piste.

Zaterdag vier ik hier ook mijn verjaardag, 's avonds. Heb wat leuke mensen uitgenodigd en heb er helemaal zin in. Wel gek om mensen te vragen of ze hun eigen alcohol meenemen (dat is hier gewoon, omdat alcohol hier ontzettend duur is, voorbeeld: in NL koop je een krat bier voor gemiddeld een tientje. Hier koop je 8 flesjes of 4 halve literblikken voor een tientje, je hebt geen eens kratten bier!). Heb er zin in! Zondag lekker uitslapen, skypen met thuis, taartjes eten met m'n NL maten hier en relaxen in de sauna.

Partijtjes

De feestje hier zijn ook gezellig. Zo is er twee keer in de maand het door esn georganiseerde Stammtisch, met elke keer een ander thema. Daarnaast beginnen de gebouwfeestjes op gang te komen (bijvoorbeeld M-building geeft feestje of op de 9e verdieping is partij), kun je naar de citi bar hier om de hoek of ga je met wat mensen naar de stad. Morgen staat de stad op het programma (wederom club Bra, best leuke tent), vrijdag gaan we met een groepje mensen naar Ruma, een of andere alternatieve tent en begin februari is er de sitsit. Dat is een of ander feestje van esn met dresscode 80ties en als activiteit een combi van eten, drinken en opdrachten.Beetje vaag, maar als 'ie geweest is verschaf ik jullie meer duidelijkheid.

En dan nog wat...;)

Dan nog even over het winkelcentrum (uiteraard): alle winkels zijn hier zo ongeveer in een winkelcentrum gevestigd. Daar heb ik een hekel aan (er hangt altijd zo'n veel te warme, bedomte sfeer). In dat opzicht is dit gegeven misschien voor mij een voordeel (a). Verder hebben ze hier wel wat schoenenwinkels, maar voor goedkope Van Haren kwaltiteit (plastic) betaal je hier belachelijk veel. Normale schoenen waar leer bij betrokken is, daar betaal je logischerwijs nog weer veel meer voor. En de schoenen, hoe duur ook, zijn hier niet mooi tentoongesteld zoals bij Invito of Sascha, nee ze hangen ordinair aan een ijzeren hangertje (waarom toch?? lelijk). Dat doet mijn schoenenmindedhartje niet sneller kloppen. Gelukkig stuurt mem mijn uggs op. Kan ik daar weer even op teren.

Update

Verder voel ik me hier al hartstikke thuis. Nu heb ik dat sowieso al gauw, maar ben blij dat dat ook in een ander land zo is met zoveel verschillende mensen (nationaliteiten). Ik heb nu al zoiets van vijf maanden hier is niks. Als je eenmaal gesettled bent in je kamer en je wat leuke mensen om je heen hebt verzameld waarmee je goed overweg kunt en waarmee je leuke dingen onderneemt, vliegt de tijd voorbij.

Nog even over mijn flatmate Lucile (update, zoals beloofd): nog steeds heeft ze rare fratsen zoals mag ik je scheermes lenen (ehm nee) en houdt ze er wat vreemde manieren van socializen op na. Zo zaten we met een groepje van vijf in de sauna, ik kende ze allemaal, Lucile alleen mij. Zij maakte kennis met de andere drie en na vijf min. vroeg ze al of ze diezelfde avond bij hen langs mocht komen. In het kader van 'jezelf uitnodigen is ook een kunst'. Toen we van de sauna naar onze kamer liepen, kwamen twee Finse meisjes voorbij die vroegen of we naar de sauna waren geweest. Ja dus. Lucile meteen vragen van 'zijn jullie Fins en wat is jullie kamernummer? En wij wonen in 305. Misschien kunnen we eens iets afspreken, want ik wil graag Finnen in mijn vriendengroep.' Serieus, als dit je manier is van met mensen in contact komen, dan vind ik dat vrij bijzonder. Geforceerd is het juiste woord hier. En dan nog een klapper: ik vroeg haar of ze het het geen probleem vond dat ik hier zaterdag een feestje geef waar zij uiteraard ook voor uitgenodigd is. 'O ja tuurlijk, moet je zeker doen zei ze, leuk. En is het goed als ik ook wat mensen uitnodig?' Eeehm, sorry? dacht ik. Nodig je nou indirect zelf mensen voor mijn verjaardag uit? Een bijzonder meisje, die Lucile.
Tot zover haar bijzondere kant. Want naarmate ik langer met haar samenleef, zie ik ook wel leuke kanten van haar :) Zo kan ze best grappig zijn.

Tot zover de update over mijn leven hier :) Als jullie nog dingen willen weten, ask me anytime. Houden jullie mij vooral ook op de hoogte van jullie bezigheden! Big hug & moi moi

Reacties

Reacties

Janneke

Mooi verhaal in echte Geppie style! Ik geef Lucile groot gelijk, wat is er nou vreemd aan het lenen van andermans scheermes? Nee even serieus, weird!
Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Had ook niet anders verwacht natuurlijk. Ben benieuwd naar komende updates over leuke feestjes en ski-avonturen!

moi moi

Maartje

hahaha geppie held, wat leuk dit :)

Kristel

hehehe mooi verhaal Gep!
Ik heb hoop voor een nieuwe skypepoging, vandaag aan het internet gesleuteld dus moet goed komen ;)
x

Annemarie

Gep! moooie dingen! hahaha
zonde dat je niet weekje eerder in st petersburg bent, ik ga tot de 4e namelijk!:)
Veel verhalen schrijven! Leuk! xje

anne

Gooit ze ook met verfbakken?

Coole verhalen gep!xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!